BVH over arbeidsmarktcommunicatie
HomeNieuwsWerken in het onderwijs

Werken in het onderwijs

stukje over onderwijs

Kortgeleden plaatste de NOS een filmpje op haar site waarin zes jonge basisschoolleraren vertellen over werken in het onderwijs. De titel van het item luidt: Leraar: hard werken en ook nog lesgeven. En de ondertitel: Zes meesters en juffen over werkdruk.

Grappig hoe de NOS redactie dus de nadruk legt op de negatieve kanten en de problemen die leraren ervaren, terwijl als ik naar het (korte) filmpje kijk, dan zie ik vooral zes supergemotiveerde mensen die onvoorwaardelijk betrokken zijn bij hun leerlingen. Natuurlijk gaat het daarbij ook over salaris (waardering!), de regels die de inspectie oplegt, vergaderingen, vooroordelen over lange vakanties, gedoe met ouders, enzovoort. Maar dat valt toch echt volledig in het niet bij hun liefde voor het vak.

Lerarencampagne door BVH

Lang geleden mochten we bij BVH vijf jaar lang de ‘lerarencampagne’ maken. Dat was naar mijn weten de laatste keer dat er vanuit het ministerie landelijk campagne werd gevoerd om mensen warm te maken voor zo’n beetje de belangrijkste baan ter wereld. Ook toen al ging de discussie over de vraag hoe we moesten omgaan met alle negatieve beelden die er om dat beroep hangen. Na een flink aantal gesprekken met jonge leraren en onderwijzers kwamen we tot het inzicht dat een leraar minstens zo veel leert als een leerling. Dat werd verwoord in de laatste zin van de tv. commercial: “Je leert nergens zoveel als voor de klas”. En in het campagnethema: “Je groeit in het onderwijs”.

En al die negatieve zaken dan? Moet je die maar gewoon negeren in een campagne? Natuurlijk niet. Je moet ze juist benoemen en in het juiste perspectief zetten. Zoals in onderstaande advertentie die we in 2006 maakten ter gelegenheid van de Dag van de Leraar. Volgens mij kan die zo weer in de krant.

Peter van Zijp, Creative Director BVH

VOLG ONS

willemijn@bvh.nl

Willemijn Kaal, Msc. Afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam via de master Corporate Communication. Binnen BVH de consultant arbeidsmarktcommunicatie & employer branding. Houdt van reizen, lekker eten en sport.

GEEN REACTIES

PLAATS EEN REACTIE