BVH over arbeidsmarktcommunicatie
HomeNieuwsHet tekort aan personeel remt de economie

Het tekort aan personeel remt de economie

Deze uitspraak doet Michäel van Straaten van MKB Nederland vandaag op de voorpagina van het Algemeen Dagblad, die ik zojuist uit mijn brievenbus heb gevist. In hetzelfde artikel wordt gesteld dat het personeelstekort op een bijzonder slecht moment komt, daar de economie op dit moment op volle toeren draait. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek waren bijna 7.300 bedrijven vorig jaar ‘snelle’ groeiers. Bij die bedrijven alleen al kwamen in drie jaar tijd 365.000 werknemers extra in dienst. Met name de sectoren techniek, bouw, ict en zakelijke dienstverlening komen in de knel. Arbeidsmarktdeskundige Ton Wilthagen van de Universiteit Tilburg voegt hier aan toe: “Bedrijven moeten nu orders laten lopen omdat ze er de mensen niet voor hebben, dat levert een bizarre situatie op. Bovendien bestaat het gevaar dat dit te veel druk legt op de werknemers die bij gebrek aan nieuwe collega’s extra hard moeten werken.”

Als voorbeeld wordt autoproducent VDL opgevoerd, waar ruim 240 vacatures zijn. Zij proberen met man en macht op allerlei manieren het tekort op te lossen. Er is een speciaal wervingsteam opgericht.

Omringd door arbeidsmarktcommunicatie

Je ziet het overal om je heen gebeuren. Op mijn kleine wandelingetje door de stad wordt ik met luid getingel gewaarschuwd door een tram geheel gehuld in de Shell kleuren en het thema ‘Werkze’. Deze tram roept mensen op te solliciteren op de vele vacatures die er zijn op de raffinaderijen van Shell. Ik zie Abri’s van Coolblue die mensen oproept ‘Bijrijder’ te worden. Blijkbaar is hier ook een groot tekort aan. Een busje van een bouwbedrijf passeert mij waarvan de achterzijde van de bus mij wil bewegen ‘collega’ van ze te worden met een net zo mooie bus als beloning in het verschiet. Hudson Bay gebruikt de steigerdoeken op het pand in verbouwing om mij te verleiden tot een sollicitatie. Een restaurant heeft een groot bord net even te ver midden op de stoep geplaatst om mij te vertellen dat ze personeel zoeken. Boven mij een billboard van het studentenuitzendbureau Youbahn.

 

Dus ik geloof Michäel van Straaten echt (ik wist het natuurlijk ook al wel): de economie wordt geremd door het tekort aan personeel. Ik merk ook dat ik enigszins geïrriteerd raak: waarom laten bedrijven het toch iedere keer weer zo ver komen. Als het kalf verdronken is, gaan we de put dempen. Wanneer leren we? Wanneer gaan we als bedrijven in Nederland beter anticiperen. Gaan we het dak repareren als de zon schijnt en niet als het pleurt van de regen…?

Maar goed, laat ik het ook van de positieve kant bekijken: er is grote behoefte aan goede arbeidsmarktcommunicatie. Er is vraag naar een splijtende strategie en onderscheidende creatieve ideeen. Want de game is on: hoe zorg ik er voor dat het talent kiest voor mijn bedrijf en niet voor dat andere? Hoe kan ik de juiste mensen losweken bij mijn concurrent en ze tot een overstap naar mijn bedrijf bewegen? Mijn hoofd loopt over met ideeën. Gauw doorlopen, aan het werk!

 

Gastcolumnist: Jerry Bold, algemeen directeur en strateeg bij BVH.

 

VOLG ONS

willemijn@bvh.nl

Willemijn Kaal, Msc. Corporate communicatie gestudeerd aan de Universiteit. Binnen BVH verantwoordelijk voor arbeidsmarktcommunicatie & employer branding. Houdt van reizen, lekker eten en sport.

GEEN REACTIES

PLAATS EEN REACTIE