BVH over arbeidsmarktcommunicatie
HomeNieuwsNeerwaartse verdringing op een krappe arbeidsmarkt?

Neerwaartse verdringing op een krappe arbeidsmarkt?

Vandaag is een nieuwe analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerd. Hierin is gekeken naar de mate waarin het onderwijs aansluit op de arbeidsmarkt. Uit deze analyse blijkt dat hoogopgeleiden het goed doen op de arbeidsmarkt. Opvallend is daarbij dat er in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt toch ook sprake is van neerwaartse verdringing. Dit fenomeen doet zich vooral voor in tijden van laagconjunctuur wanneer de vraag naar arbeid groter is dan het aanbod. In dat geval gaat de hoogopgeleide beroepsbevolking werken op een niveau waarop hiervoor nog met name middelbaar opgeleide medewerkers werden aangenomen. En dat zie je nu dus ook gebeuren.

Verdringing op niveau 3

75% van de hoogopgeleiden heeft volgens het CBS een baan op het hoogste beroepsniveau , dat is niveau 4. De grootste groei van het aantal hoogopgeleiden toont zich echter in het niveau hieronder, op niveau 3. Hier vindt dan ook de neerwaartse verdringing plaats. Steeds meer middelbaar opgeleide mensen worden uit niveau 3 gedrukt. In cijfers: in 2003 was 24% van niveau 3 hoogopgeleid. In 2016 is dat maar liefst 37%. Het aantal banen dat door middelbaar opgeleide medewerkers werd vervult op dit niveau daalde van 61% naar 52%. Blijkbaar zijn steeds meer werkgevers op zoek naar een hogere kwaliteit medewerker.

Groei hoogopgeleiden

Het aandeel hoogopgeleiden in de beroepsbevolking is gegroeid van 26% in 2003 naar 35% in 2016. Dit is een gevolg van de druk op leerlingen om vooral te gaan studeren na het middelbaar onderwijs. Dat vergroot de kansen op de arbeidsmarkt. En dat laatste blijkt dus ook waar te zijn. Waarbij een grote groep daardoor wel genoegen moet nemen met een baan op een lager niveau.

De groep mensen met een bedrijfseconomische/commerciële opleiding  is het meest verantwoordelijk voor deze cijfers. Zij zijn vaak het breedst inzetbaar en de concurrentie onderling op de arbeidsmarkt is het grootst.

VOLG ONS

willemijn@bvh.nl

Willemijn Kaal, Msc. Corporate communicatie gestudeerd aan de Universiteit. Binnen BVH verantwoordelijk voor arbeidsmarktcommunicatie & employer branding. Houdt van reizen, lekker eten en sport.

GEEN REACTIES

PLAATS EEN REACTIE