BVH over arbeidsmarktcommunicatie
HomeNieuwsMultinationals aantrekkelijk voor Millenials

Multinationals aantrekkelijk voor Millenials

Al jarenlang domineren de Nederlandse multinationals de bekende beste-werkgever-lijsten. Bedrijven als Philips, Shell, Unilever, KLM, ABN AMRO zijn bijna altijd terug te vinden in de top tien van onder andere het Intermediair Imago Onderzoek. Het ene jaar stijgt de ene een plekje en daalt de ander, maar dat kan het jaar daarna gewoon weer andersom zijn. Maar hoe kan het dat zij ondanks de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt erin blijven slagen om als een van de favoriete werkgevers gezien te worden?

Drijfveren Millennials

Het onderzoek van Intermediair wordt jaarlijks gehouden onder ruim 4000 hoogopgeleiden tot 45 jaar. Een groot deel van deze groep bestaat dus uit Millennials. Een generatie wiens drijfveren om voor een bepaalde werkgever te kiezen zeer anders zijn dan de beweegredenen van de generatie die hen voorging. Een hoog salaris, auto van de zaak en baanzekerheid waren tot een jaar of tien geleden de voornaamste redenen om voor een bepaalde werkgever te kiezen. In dat opzicht logisch dat de multinationals hoog in het vaandel stonden bij werknemers. Zij konden hen namelijk inderdaad tegemoetkomen in al die eisen.

Maar hoe zit dat dan nu? Millennials geven namelijk een stuk minder om bijvoorbeeld zekerheid en een goed salaris. Zij zijn vooral gefocust op zelfontwikkeling. Millennials willen maatschappelijke waarde toevoegen met hun werk en zijn juist op zoek naar flexibiliteit in plaats van zekerheid. En dus is het enigszins tegenstrijdig dat er zo weinig maatschappelijke organisaties en start-ups in de lijst te vinden zijn.

Grote kans op zelfontwikkeling

Ton Wiltenhagen, hoogleraar arbeidsmarktcommunicatie aan Tilburg University, geeft in het FD (18 maart, 2017) een verklaring voor het aanhoudende succes van de multinationals. Volgens Wiltenhagen klopt het inderdaad dat Millennials vol voor zelfontwikkeling gaan om aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt en dat de kansen voor zelfontwikkeling nou eenmaal het grootst zijn bij de bekende multinationals. Zij hebben het geld en de ruimte voor opleidingstrajecten en bieden een breed spectrum aan carrièremogelijkheden. Een kans die de Millennial niet graag onbenut laat. Ook Martine Russel, verantwoordelijk voor ‘talent acquisition’ bij ING beaamt dit: “Op het moment dat Millennials het idee hebben dat zij hun ei niet kwijt kunnen en zich niet kunnen ontplooien, zoeken ze niet zelden elders hun heil.”

Kortom: hoewel de traditionele top tien populaire werkgevers vrijwel niet is veranderd de afgelopen decennia, zijn de redenen om voor deze organisaties te werken dat wel degelijk. Voorheen hadden de multinationals dit vooral te danken aan de goede arbeidsvoorwaarden en momenteel voornamelijk aan de ontplooiingskansen die het de werknemers biedt. Best een fijne positie om in te zitten dus.

 

Bron: “Millennial zoekt multinational – om te groeien”, FD weekend, 18 maart 2017, geschreven door Irene Schoenmakers.

VOLG ONS

willemijn@bvh.nl

Willemijn Kaal, Msc. Corporate communicatie gestudeerd aan de Universiteit. Binnen BVH verantwoordelijk voor arbeidsmarktcommunicatie & employer branding. Houdt van reizen, lekker eten en sport.

GEEN REACTIES

PLAATS EEN REACTIE