BVH over arbeidsmarktcommunicatie
HomeNieuwsEen leven lang leren of lang leren leven?

Een leven lang leren of lang leren leven?

lang leren leven

De keuze in de titel is een omkering waarvan we er wel meer kennen, zoals bijvoorbeeld ‘werken om te leven of leven om te werken’. Twee zinnen met precies dezelfde woorden, maar die een totaal andere betekenis met zich meedragen. Woordspelingen die je aan het denken zetten. Saskia Nijs ging in het FD weekend van 8 april in op de tegenstelling uit de titel: een leven lang leren of lang leren leven.

Genoodzaakt om een leven lang te leren

Een ‘leven lang leren’ is een van de trends van nu. Na jarenlang ploeteren als scholier en student houdt het volgens de voorstanders van deze trend niet op. Om de snelle economische, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen van deze tijd namelijk bij te houden en hierop in te kunnen spelen, zou het nodig zijn om continu te blijven leren. Want tsja, de concurrentie is moordend. En niet alleen van de medemens. Als de mensheid de benodigde ontwikkelingen niet doormaakt, worden we namelijk gewoon ingehaald door robots. Vanuit die bijna wel te benoemen angst en druk is de trend een leven lang leren ontstaan.

Nijs begrijpt deze trend niet en haalt dus ook Marieke Blom, hoofdeconoom bij ING, aan die deze trend bekritiseert: “Om klaar te zijn voor een arbeidsmarkt waarin de drones ons om de oren vliegen hebben we dingen nodig waar we nu geen instituties voor hebben. Ten eerste goede wegwijzers en ten tweede veel snellere en gerichtere ontwikkelingsmogelijkheden dan nu.

Volgens Nijs is er in de discussie te weinig aandacht voor de mens zelf en voor de ontwikkeling van de maatschappij als geheel. “Een leven lang leren is gebaseerd op een traditioneel beeld van de arbeidsmarkt en de arbeidsverhoudingen: de zzp’er is zielig en moet beschermd worden, dat idee. Als maatschappij moeten we onze dogma’s loslaten over wat goede banen zijn, en wat medewerkers allemaal moeten kunnen. Ja, de ontwikkelingen gaan snel, maar de mens is inventief genoeg om daarin mee te gaan. Daar is een leven lang leren niet voor nodig”.

Robotisering biedt mogelijkheden

Het laatste punt dat Nijs maakt is dat de robotisering voor de mensheid ruimte biedt om na te denken over hoe we ons leven het liefst in willen richten. Het biedt ruimte om de vrije tijd, die we onszelf in de Westerse wereld nooit gunnen, eens optimaal te benutten. Het biedt ruimte voor een minder stressvol leven. En dus pleit Nijs ervoor om niet te focussen op een leven lang leren om maar de kop boven het water te houden, maar om te bepalen hoe we met z’n allen lang kunnen leren leven.

Hiermee biedt Nijs een hele andere kijk op de ontwikkelingen in onze maatschappij en de gevolgen die deze ontwikkelingen hebben op onze arbeidsmarkt. En naar mijn mening een zeer interessante kijk op de wereld. Want zeg eens eerlijk: heb je jezelf na een vakantie in een niet-Westers land, waar men zo gelukkig is met weinig middelen, nooit afgevraagd waarom wij in het Westen altijd maar móeten, móeten, móeten? Altijd maar méér, méér, méér en béter, béter, béter. Wat dat te gaat, komt het ineens ook weer dichtbij die andere bekende zinsomkering: leef je om te werken of werk je om te leven?

 

Bron: Lang leren leven – dat is de toekomst, FD weekend 8 april, geschreven door Saskia Nijs.

 

 

VOLG ONS

willemijn@bvh.nl

Willemijn Kaal, Msc. Corporate communicatie gestudeerd aan de Universiteit. Binnen BVH verantwoordelijk voor arbeidsmarktcommunicatie & employer branding. Houdt van reizen, lekker eten en sport.

GEEN REACTIES

PLAATS EEN REACTIE