BVH over arbeidsmarktcommunicatie
HomeCasesAxionContinu

AxionContinu

AxionContinu-dePersoneelZaak

Het werven van verpleegkundigen in de Randstad wordt steeds moeilijker door de schaarste op de arbeidsmarkt. Zo ook voor AxionContinu, een zorgorganisatie die zorg- en dienstverlening in verschillende woonvormen biedt en daarmee een van de grootste ouderenzorg organisaties in de regio Utrecht is. Om evengoed hoog opgeleid personeel aan zich te binden, is er een arbeidsmarktcampagne opgezet.

De eerste stap cruciale stap was het omhoog halen van de merkidentiteit van AxionContinu aangezien de organisatie zeer versnipperd is. Medewerkers waren logischerwijs vooral betrokken bij hun eigen werkplek en hun eigen ecosysteem en voelden weinig bij het overkoepelende label. Met het formuleren van de overkoepelende identiteit wordt de wervingskracht, bindingskracht en motivatiekracht vergroot.

En dus heeft BVH allereerst een Sturende Gedachte ontwikkeld: het centrale idee waarin bestaansrecht, doel en belofte samenkomen. Dat wat oprecht, van binnenuit, gevoeld en beleefd wordt. Na een serie gesprekken met verschillende mensen binnen de organisatie bleek een drietal kenmerken duidelijk naar voren te komen: er heerst een positieve energie binnen de organisatie, er wordt veelal gezocht naar nieuwe perspectieven en dat mensen van onderaf de ruimte krijgen en nemen om nieuwe ideeën vorm te geven. De overeenkomst tussen deze drie: AxionContinu denkt in mogelijkheden.

Zo ontstond de Sturende Gedachte: Wij denken in mogelijkheden. Dat zegt weliswaar heel goed hoe ze bij AxionContinu werken, maar daarmee is het nog geen goede communicatie. Daarom heeft BVH deze Sturende Gedachte vertaalt naar een intern en extern te gebruiken thema, dat activerend en enthousiasmerend werkt, dat in alle vormen van communicatie te gebruiken is en er ook richting aan geeft. Een regel dat wat AxionContinu doet verklaard wordt vanuit wie ze zijn.

Daaruit volgde: AxionContinu. Optimisten in de Zorg. Dit gedachtegoed ligt aan de basis van de campagne. Een campagnesite waarop ambitieuze verpleegkundigen uitgedaagd worden om hun toekomstplannen te delen ligt aan de basis (www.verpleegkundigenmeteenplan.nl) . Hier vind je o.a. een corporate wervingsfilm en diverse minidocumentaires waarin medewerker, bewoners en revalidanten vertellen over hun plannen en een interactieve test waar je op ludieke manier kunt ontdekken hoe optimistisch je bent.

VOLG ONS

willemijn@bvh.nl

Willemijn Kaal, Msc. Afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam via de master Corporate Communication. Binnen BVH de consultant arbeidsmarktcommunicatie & employer branding. Houdt van reizen, lekker eten en sport.

GEEN REACTIES

PLAATS EEN REACTIE